Галина Рибіцька, завідувач навчально-виробничої практики, викладач ВСП «Фаховий коледж будівництва архітектури та дизайну Поліського національного університету»
Анотація. У статті висвітлено роль викладача у формуванні та становленні особистості, яка є надзвичайно важливою. Викладачі мають вплив не лише на академічний розвиток студентів, а й на їх життєві цінності, соціальні навички та моральні переконання. Вони виступають як наставники, рольова модель і джерело натхнення для студентів.
Abstract. The article highlights the role of the teacher in the formation and development of the individual, which is extremely important. Teachers have an impact not only on the academic development of students, but also on their life values, social skills and moral beliefs. They act as mentors, role models and sources of inspiration for students.
Студентський вік – це час нервових викликів, і викладачі можуть надавати моральну підтримку, коли студенти стикаються зі стресом або невдачами. Викладачі допомагають студентам розвивати емоційну стійкість і впевненість у собі, надають знання й сприяють розвитку особистості студентів, допомагаючи їм стати відповідальними, етичними, соціальними та освіченими особистостями. «Вчителі – це ті, хто впливає на вчорашнє сьогодні, формуючи майбутнє завтра». Процес формування особистості починається з дня народження і триває все життя. Цей процес є тривалим, складним, суперечливим, що потребує постійного пізнання себе та навколишнього світу. Особистість формується в процесі навчання, виховання, самовиховання, взаємодії людини з іншими людьми. Люди, які прагнуть до розвитку своєї особистості і готові вийти із зони свого комфорту заради самовдосконалення, є психологічно здоровими, вони перебувають в гармонії зі своїм “я” та можуть будувати своє життя так, як вони хочуть. Перші паростки зародження особистості закладають батьки, а надалі – особиста діяльність та подальше її оточення. Якісні зміни особистості не падають з неба і не самозароджуються всередині – вони створюються сім’єю, вчителями, тренерами, друзями та самою людиною, яка вирішила поміняти себе і досягти певної мети.
Найважливіший етап у становленні особистості припадає на студентські роки. У цей час закінчується фізичне дозрівання організму й набувається той ступінь зрілості, який дозволяє самостійно приймати рішення і сформувати виражену життєву позицію. Випуск зі школи та продовження навчання у закладах вищої освіти – доленосний крок у житті кожної людини. Цей період збігається з етапом дорослішання, коли студенти стають повнолітніми й стикаються з першими проблемами дорослого життя. Сепарація від батьків, нове оточення, різні компанії та навчання сильно впливають на свідомість юних осіб. У цей момент викладачі мають великий вплив і можуть стимулювати студентів до критичного мислення, аналізу та синтезу інформації, розвивати соціальні та емоційні навички, такі як співпраця, емпатія, стресостійкість, самоконтроль і комунікабельність. Можуть виступати як ментори, які підтримують особистісний розвиток студентів. Це може включати в себе як підтримку в академічних питаннях, так і в особистих сферах, допомогу в самовизначенні, становленні в професійному та особистому плані.
Сьогодні перед викладачами стоїть важливе завдання – підготувати студентів до сучасного ринку праці, що включає розвиток не тільки академічних знань, але й практичних навичок, здатності до самостійного навчання та адаптації до змін високопрофесійних фахівців. Для досягнення цієї мети їм необхідно зацікавити студентів. Мотивація до навчання найчастіше передається здобувачам освіти від самих освітян. Якщо педагог любить свою справу і захоплено про неї розповідає, то навіть найскладніші теми стають зрозумілими. Зазвичай студенти на підсвідомому рівні відчувають важливість кожної дисципліни. Функція викладача полягає в передачі знань та навичок студентам відповідно до обраної професії. Це охоплює як теоретичні знання, так і практичні навички, необхідні для подальшої професійної діяльності. Важливо, щоб викладачі були відкриті до зворотного зв’язку зі студентами. Коли між викладачем і студентом встановлюються довірливі стосунки, це створює сприятливе середовище для навчання, де студенти не бояться задавати питання, висловлювати свої думки та вчитися на своїх помилках. Чітке розуміння потреб та проблем студентів дозволяє викладачам вдосконалювати свої методи навчання та пристосовувати їх до потреб аудиторії. Легковажність викладачів щодо проведення занять може серйозно вплинути на майбутні показники знань студентів. Тому якщо здобувачі освіти мають низьку успішність, відвідуваність та активність на заняттях, то слід змінити особистий підхід і методику викладання. Самоаналіз своєї роботи має проводитися постійно протягом всієї професійної діяльності, оскільки любов викладачів до своєї праці заохочує студентів навчатися, вивчати дисципліни, що дозволяє їм отримати високі показники якості освіти.
Зважаючи на викладену інформацію, робимо висновок, що викладачі відіграють неабияку роль у формуванні світогляду, моральних переконань, соціальних норм, особистісних цінностей та життєвого кредо студентів. Вони значно впливають на погляди майбутніх фахівців і закладають першочергові робочі цінності, сприяють розвитку мислення, що допомагає студентам аналізувати і оцінювати інформацію, ставити під сумнів існуючі переконання і формувати власні обґрунтовані погляди. Залучаючи до відкритих дискусій і дебатів, сприяють розвитку у студентів різних точок зору, розумінню альтернативних поглядів, культурних цінностей, патріотичного усвідомлення. Через спілкування з молоддю під час пар головним завданням викладачів є не лише доступний виклад матеріалу, а й формування у них професійних компетентностей. У першу чергу ми випускаємо етичних і освічених громадян з правильними моральними принципами, здатних робити внесок у суспільство. У другу – кваліфікованих робітників, які приноситимуть користь суспільству своєю працею. Якщо заклади освіти ставлять за мету лише навчити і не звертають уваги на виховання студентів, то це призводить до деградації суспільства. Фахівці без моральних норм користуються благами і не дають нічого взамін. Кожен педагог має робити свій внесок і працювати з молоддю так, щоб вона удосконалювала цей світ, адже «вчителі – це ті, хто впливають на вчорашнє сьогодні, формуючи майбутнє завтра».
Вивчаючи глибше це питання, можна виокремити головні чинники, які формують викладача – професіонала, а студента – фахівця.
Уміння викладача знаходити індивідуальний підхід.
Особисте спілкування з кожним студентом надзвичайно важливе у сучасному світі. Потрібно відходити від старих принципів переважання колективних потреб над індивідуальними і навпаки розуміти, що кожна особистість та її вимоги важливі для суспільства. Викладачам слід звертати увагу на успішність усіх студентів окремо, а не на середній бал групи. Так легше зрозуміти, чому хтось припинив виконувати завдання чи відвідувати пари. Якщо у здобувачів освіти виникли певні труднощі, то викладачі мають піти їм назустріч і допомогти вирішити цю справу в межах своїх можливостей. Важливо пам’ятати, що освітяни залежать від студентів. Без студента немає викладача. Гарний приклад викладачів і вміння прислуховуватися до студентів.
Між студентами та викладачами зазвичай присутня вікова прірва різних поколінь. Вона нерідко заважає успішному проведенню освітнього процесу. Для професійного педагога невід’ємним залишається уміння йти в ногу з часом і займатися саморозвитком. Студентам нецікаво слухати нудні проповіді про колишні часи й вивчати застарілі методи виконання завдань. Світ не стоїть на місці, а стрімко йде вгору, тому для працівників освіти важливо користуватися новими надбаннями людства і вдосконалювати старі методи викладання. У такий спосіб студенти братимуть приклад зі своїх викладачів і самостійно почнуть еволюціонувати. Не менш важливо прислухатися до побажань і думок здобувачів освіти. Їхні поради зазвичай конструктивні й можуть допомогти покращити навчальний процес. Вустами молоді мовиться істина, тому не можна нехтувати словами та прогресивними поглядами студентів. Готовність викладачів до спілкування на різні теми. Сучасні реалії вимагають, щоб педагоги були постійно на зв’язку і реагували на запити студентів у робочий час. Важливо показати здобувачам освіти свою відкритість і готовність відповісти у будь-який момент. Тренд недосяжних викладачів і маловажливих студентів давно вийшов з моди. У європейських установах навпаки популярно спілкуватися зі студентами на рівних без принижень, дотримуючись принципів субординації. Метод викладач-друг допомагає підтримувати хороші відносини й легко знаходити спільну мову зі студентами. Так ви привертаєте до себе молодь і заохочуєте її співпрацювати з вами. Якщо студенти вам довіряють і вважають своїм другом, то обов’язково відгукнуться на ваші прохання й допоможуть вирішити справи. У випадку відсутності часу чи бажання їм буде складно вам відмовити, адже хороше ставлення і відчуття поваги мотивуватиме їх виконати завдання.
До того ж для педагогів важливо вміти спілкуватися не лише на професійні, а й життєві теми. Слова авторитетних осіб зазвичай добре сприймаються студентами і стають їм у пригоді в особистому житті. Свої професійні якості ми формуємо через життєві. Тому варто ділитися певними історіями з життя та підказувати студентам як можна вчиняти у різних ситуаціях. Не забуваємо, що педагоги самі є моделями для наслідування. Їхня поведінка, ставлення до роботи, міжособистісні навички та етичні принципи можуть впливати на формування особистих переконань вихованців.
Тепер пропоную розібратися, для чого освітянам необхідно розвиватися, працювати, самовдосконалюватися. Найвища нагорода для працівників освіти – коли студенти досягають успіхів, усвідомлюють та відзначають, що це стало можливим завдяки навчанню і керівництву викладача. Відчуття того, що ви почуті і сприйняті дає ще більшу мотивацію працювати і передавати знання наступним поколінням. Досягнення студентів допомагають викладачам відчувати, що їхня робота має значення і що їхні зусилля приносять користь. Це мотивує педагогів продовжувати працювати з такою ж відданістю і натхненням. Повага до кожного студента як особистості, розуміння і підтримка їхніх потреб та почуттів є основою для створення сприятливого навчального середовища.
Цінність кожного педагога – його вихованці. Вони стимулюють постійно розвиватися, вивчати інноваційні методи навчання, шукати нові способи зробити його цікавішим і ефективнішим, бути на передовій своїх дисциплін, прагнути не тільки передати знання, але й надихати студентів на досягнення високих результатів, розвиток їхніх талантів і здібностей.
Відомий письменник мотиваційної літератури, освітянин Уільям Уорд говорив: «Посередній учитель розповідає. Хороший вчитель пояснює. Чудовий вчитель показує. Геніальний вчитель надихає». Розглядаючи цю цитату, хочеться зробити висновок, що найголовніша мета викладача – не тільки передавати знання, а надихати їх отримувати. Кожний студент у молодому віці нерозважливо ставиться до навчання і ставить особисті справи вище за здобуття фаху. Натомість викладачам варто довести важливість освіти. Надмірна суворість, тотальний контроль і зневажливе ставлення до юних фахівців точно не стане у пригоді. Геніальний учитель залишає глибокий слід у житті своїх вихованців, допомагаючи їм не лише здобувати знання, але й формувати їх як особистостей.