Тетяна Коваленко, завідувач відділення, Ірина Колесник, викладач-методист Київського енергетичного фахового коледжу
Анотація. У статті досліджено значення дуальної форми здобуття фахової передвищої освіти як сучасного підходу до навчання, що поєднує теоретичну підготовку в закладі освіти з практичним навчанням на виробництві. Проаналізовано особливості впровадження цієї моделі у Київському енергетичному фаховому коледжі, зокрема її вплив на підготовку майбутніх фахівців.
Abstract. The article explores the significance of the dual education system in professional pre-higher education as a modern learning approach that combines theoretical training in educational institutions with practical training in the workplace. It analyzes the implementation features of this model at Kyiv Energy Vocational College, highlighting its impact on the preparation of future specialists.
Сучасна українська освіта постійно вдосконалюється, реалізовуючи нові концепції, підходи та прийоми навчання. Традиційні методики стають менш ефективними, бо не можуть бути застосовані в навчанні нового покоління. Сучасний студент більш мобільний, енергійний та поінформований.
У країнах Західної Європи досить давно користується популярністю дуальна система освіти. Дуальна освіта – словосполучення доволі нове в освітянському розмаїтому просторі новітніх технік та технологій. Ця система навчання передбачає здобуття освіти шляхом поєднання теоретичних знань із практичними навичками, навчанням на робочих місцях на підприємствах, в установах, організаціях. Правильна комбінація практики та теорії, місця навчання та місця роботи, зокрема коледжів та підприємств підвищує якість самого навчання, надає можливість швидкого працевлаштування за спеціальністю. Дійсно, основним завданням введення дуального навчання є удосконалення системи підготовки сучасних висококваліфікованих фахівців і забезпечення успішної адаптації студентів-випускників до професійної діяльності.
Впровадження дуальної освіти в Україні насамперед чекала, напевно, виробнича сфера, зокрема енергетика.
Україна сьогодні страждає від загарбницької війни росії, особливо наша енергетична галузь, потребуючи значної кількості кваліфікованих кадрів для відновлення підприємств після постійних руйнувань енергооб’єктів на території всієї держави.
Енергетична компанія ПрАТ «ДТЕК Київські електромережі» в 2019 році, налагоджуючи зв’язок з низкою закладів освіти, виступила за співпрацю з Київським енергетичним фаховим коледжем, запропонувавши впровадити елементи дуального навчання для студентів четвертого курсу денної форми навчання.
Здобуття освіти за дуальною формою студентами здійснюється відповідно до освітньо-професійної програми «Монтаж і експлуатація електроустаткування електростанцій та енергосистем» спеціальності «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка». Такі студенти здобувають кваліфікацію фахового молодшого бакалавра з електроенергетики, електротехніки та електромеханіки.
Впродовж п’яти років систематично проводяться зустрічі провідних фахівців компанії з кадрової роботи зі студентами третього та четвертого курсів, мотивуючи їх до дуальної форми навчання.
Представники компанії разом з адміністрацією коледжу на зустрічах доводили студентам, що дуальна освіта – це перспективна можливість інтегруватись в систему підприємства, вивчити всі виробничі процеси, спробувати власні сили як фахівця. Наголошено на важливості знайти своє місце, яке в подальшому буде приносити моральне та матеріальне задоволення. Студенти з цікавістю зустрічають інформацію, активно ставлять запитання представникам енергетичної компанії. Результатом такої взаємодії, наприклад, тільки в 2024 році стало підписання семи тристоронніх договорів (між енергетичною компанією ПрАТ«ДТЕК Київські електромережі», Київським енергетичним фаховим коледжем та студентами), а в 2025 – ще двох договорів. Ці студенти виявили особисте бажання, мали успішні результати навчання, були рекомендовані координатором від коледжу та пройшли відбір роботодавцем. Вимогою ДТЕК було досягнення студентом повноліття. До речі, в 2025 році «дуальником» став здобувач освіти третього курсу, староста групи. Укладання тристороннього договору про здобуття освіти за дуальною формою передбачає укладання роботодавцем із здобувачем освіти трудового договору. Адже це не просто проходження практики, а в першу чергу виконання посадових обов’язків.
Особливості організації освітнього процесу відображені в індивідуальних навчальних планах, студентам була забезпечена їх освітня траєкторія. Була обрана інтегрована модель організації здобуття освіти, яка поділяє навчальний тиждень: два дні – у закладі освіти, три дні – на робочому місці. Кожен зі студентів усвідомлено ставав на шлях дуального навчання, обравши майбутню професію, адже роботодавець мав нести фінансові затрати на навчання майбутнього спеціаліста, мотивацією підприємства була і є перспектива отримати висококваліфікованого працівника для команди ДТЕК. Відгуки координаторів від компанії, які відповідають за організаційно-методичний супровід навчання про роботу студентів, були схвальні.
У цьому році коледж провів опитування серед здобувачів дуальної форми навчання. В ньому взяли участь сім студентів. Результати опитування показали, що саме отримання практичного досвіду, практичних вмінь спонукало студентів перейти на дуальне навчання, важливим фактором стало те, що працевлаштування офіційне, є чіткий графік роботи-навчання, стабільною є заробітна плата, не потрібно відпрошуватись на роботу із занять. На запитання, чи достатньою для роботи є теоретична підготовка в коледжі, всі відповіли ствердно. У питанні про те, чи важко поєднувати роботу з навчанням, один студент відповів, що було складно на початку, другий відповів, що під час сесії було непросто, коли екзамени в коледжі співпали з екзаменом з електробезпеки на підприємстві, що потребувало ретельної підготовки і в навчанні, і в роботі; для інших складнощів не було. Також важливим було те, що всі потрапили в ДТЕК в ті бригади, де їм допомагають наставники, люди з великим досвідом, які ставляться до студентів по-товариськи та схвально.
Відтак дуальна форма здобуття освіти допомагає роботодавцям підготувати фахівця, який не потребуватиме проходження періоду адаптації чи перенавчання після закінчення закладу освіти.
Ця форма навчання є особливо ефективною для галузевих закладів освіти, що дозволяє використовувати сучасну матеріально-технічну базу роботодавців.
Аналізуючи освітні напрями системи освіти, бачимо: щоб зробити економіку країни конкурентоспроможною, швидко відбудувати її після війни, необхідно мати достатню кількість висококваліфікованих фахівців, які мають відповідну професійну придатність. Тому сьогодні, навіть під час дії воєнного стану, як ніколи, необхідно реформувати систему освіти в частині методологій, створення навчальних програм нового покоління, реалізації змісту фахової передвищої освіти, зокрема на основі системи дуальної форми навчання.
№1, 2025