Алла Чайковська, завідувач відділу професійного розвитку та освіти дорослих Науково-методичного центру ВФПО
З 22 по 24 січня 2025 року ПрАТ «МХП» у співпраці з Директоратом вищої та фахової передвищої освіти МОН, Державною службою якості освіти, Науково-методичним центром ВФПО за участі керівників та представники закладів фахової передвищої освіти, здобувачів освіти у м. Вінниця організовано проведення семінару-форуму «Партнерство заради майбутнього: впровадження дуальної освіти в дії» .
Мета заходу: зміцнення партнерських відносин між бізнесом та закладами фахової передвищої освіти для популяризації дуальної форми здобуття освіти, пошук майбутніх працівників.
Програма заходу була надзвичайно насиченою та різноманітною, що забезпечило жвавий інтерес учасників і гостей. Вже у перший день форуму увагу привернула презентація компанії ПрАТ «МХП», яка дала змогу ознайомитися з ключовими напрямами діяльності провідного підприємства аграрного сектору. Ця презентація стала своєрідним прологом до панельної дискусії на тему «Розвиток фахової передвищої освіти: проблеми та можливості», що об’єднала експертів у сфері освіти, представників бізнесу та керівників закладів освіти.
Дискусія виявилася багатою на важливі меседжі, адже в її межах обговорили актуальні виклики та перспективи розвитку фахових коледжів, а також роль дуальної форми навчання у підготовці здобувачів освіти до реального ринку праці. Учасниками заходу стали провідні фахівці галузі: Тетяна Ємець, головний спеціаліст директорату професійної освіти МОН, Олександр Якименко, перший заступник голови Державної служби якості освіти України, Анастасія Громова, директор департаменту стратегії та методології управління персоналом ПрАТ «МХП», Тетяна Іщенко, директор Науково-методичного центру ВФПО, Василь Пиндус, директор Іллінецького аграрного фахового коледжу та Павло Довгань, директор Чернятинського фахового коледжу Вінницького НАУ. Модератором дискусії виступила Сніжана Леу-Севериненко, яка майстерно спрямовувала розмову у продуктивне русло.
Під час обговорення учасники наголосили на важливості фахової передвищої освіти, у закладах якої сьогодні навчається понад 416 тисяч здобувачів – це майже вдвічі більше, ніж у закладах професійно-технічної освіти. Крім того, у фахових коледжах працює значна кількість викладачів та співробітників, які формують основу цієї освітньої галузі. Водночас було окреслено низку проблем, які потребують негайного розв’язання, як-от застаріла матеріально-технічна база закладів освіти, що не відповідає сучасним вимогам, зниження якості підготовки майбутніх фахівців, відтік абітурієнтів та здобувачів освіти. Ситуацію ускладнює також кадровий дефіцит, який посилюється через переміщення закладів освіти, викликане війною, та руйнування інфраструктури внаслідок ворожих атак.
Попри труднощі, учасників надихнули перспективні новини. З 2025 року заклади фахової передвищої освіти зможуть подавати заявки на модернізацію своєї матеріально-технічної бази за державними програмами. Для порівняння, у 2024 році закладам професійно-технічної освіти вже вдалося отримати 540 мільйонів гривень для оновлення бази. Це дає надію на те, що фахові коледжі також зможуть залучити додаткові ресурси для поліпшення умов навчання.
Окрему увагу було приділено змінам на ринку праці та ролі бізнесу у формуванні конкурентоспроможних кадрів. Спікери підкреслили, що сучасний бізнес готовий активно долучатися до підготовки здобувачів освіти, однак ця співпраця має бути системною та структурованою. У процесі підготовки фахівців необхідно враховувати регіональні особливості, освітні втрати, викликані кризовими ситуаціями, а також професійний розвиток педагогів. Важливим напрямом залишається впровадження дуальної форми здобуття освіти, яка сприяє посиленню практичної складової навчання. Це дає змогу підготувати здобувача до першого робочого місця, забезпечити його адаптацію на ринку праці та надати необхідну підтримку у працевлаштуванні.
Форум став важливою платформою для обміну думками, вироблення спільного бачення розвитку фахової передвищої освіти та формування нових підходів до підготовки фахівців, які відповідатимуть потребам сучасного ринку праці. Учасники заходу відзначили важливість співпраці між бізнесом, освітянами та державою задля створення якісного освітнього середовища, яке забезпечить молоді перспективи для реалізації у професійному житті.
Форми взаємодії з молоддю у ПрАТ «МХП»: виробнича практика (1-2 місяці); стажування (2-3 місяці); дуальне навчання (4-5 місяців); проведення хакатонів (1-4 денні виїзні заходи). Із 850 здобувачів, що навчалися за ДФЗО, 750 залучено в основний штат працівників. Є можливість кар’єрного росту від молодшого спеціаліста до топменеджера. Для компанії важливі всі рівні освіти. |
Досвідом, як підготувати студента до роботи в сучасному агрохолдингу, ділилися фахові коледжі-партнери компанії «МХП» та здобувачі-амбасадори дуальної освіти. Крім того, було проведено практичне заняття «Мотивація всіх сторін у ДФЗО».
Учасники отримали практичні поради від Благодійного фонду «МХП Громаді», як залучати гранти, донорські проєкти та можливості залучення освітніх грантів.
Наступного дня учасників заходу чекало багато не менше цікавого і корисного. Вони мали змогу ознайомитися з успішними кейсами співпраці компанії МХП за програмою дуальної форми здобуття освіти (ДФЗО), що продемонструвало важливість інтеграції бізнесу у процес підготовки кваліфікованих кадрів. Крім того, було проведено практичний тренінг на тему «ШІ в роботі викладачів», який надав учасникам корисні навички та знання щодо впровадження новітніх технологій в освітній процес. Цей тренінг дав змогу викладачам ознайомитися з інструментами штучного інтелекту, що можуть значно підвищити ефективність викладання та оптимізувати освітній процес.
Особливою подією став воркшоп, що проводила Наталія Вітранюк, начальник управління контролю та акредитації у сфері фахової передвищої та вищої освіти Державної служби якості освіти. Тема воркшопу – «Медіація та синергія акредитації освітньо-професійних програм та набуття здобувачами фахової передвищої освіти компетентностей, необхідних для ефективної побудови кар’єри» – виявилася надзвичайно актуальною для усіх учасників. Воркшоп зосередився на важливості акредитації програм і забезпечення високої якості освіти, яка сприяє розвитку професійних компетентностей студентів і їх підготовці до успішної кар’єри. Під час цього заходу розглядалися різноманітні методи медіації, синергії між різними учасниками процесу акредитації та механізмами, які дають змогу забезпечити максимальну ефективність цього процесу.
Цей день подарував учасникам нові ідеї, навички та можливості для вдосконалення процесу освіти в Україні, а також для поліпшення співпраці між закладами освіти, бізнесом та органами державної влади.

Відповідно до наявної нормативно-правової бази для реалізації освітньої/освітньо-професійної програми за дуальною формою здобуття фахової передвищої освіти заклад освіти розробляє:
- окремий навчальний план, що охоплює весь період реалізації освітньої/освітньо-професійної програми і відповідає вимогам щодо забезпечення тривалості практичного навчання, передбаченим для дуальної форми здобуття освіти; містить освітні компоненти (дисципліни, практики, курсові роботи/проєкти тощо), пов’язані з особливостями діяльності роботодавця й виконанням трудових обов’язків на робочому місці, або ж додаткову практичну підготовку до частини навчального плану, що формується за вибором здобувача;
- графік освітнього процесу, що передбачає чергування періодів навчання в закладі освіти і на робочому місці;
- відповідне методичне забезпечення освітніх компонентів.
Після виконання практичних завдань учасники форуму перейшли до дискусії щодо мотивації здобувачів освіти до обрання агропрофесій та можливостей ДФЗО у сучасному бізнесі.
У третій день роботи семінару-форуму організатори провели для учасників фасилітаційну сесію покрокового алгоритму впровадження дуальної форми здобуття освіти в закладі фахової передвищої освіти, тренером якої була Олена Остапенко. Ця сесія надала учасникам змогу не лише ознайомитися з основними етапами реалізації ДФЗО, але й отримати практичні рекомендації щодо адаптації цих підходів до реальних умов конкретних закладів освіти. Після цього відбулося обговорення результатів групової роботи, що дало змогу систематизувати напрацьовані ідеї та визначити подальші кроки для впровадження запропонованих ініціатив. Учасники активно обмінювалися досвідом, формулюючи конкретні пропозиції щодо вдосконалення процесу реалізації дуальної освіти в Україні.
Оцінюючи захід, можна з упевненістю сказати, що він став надзвичайно корисним і необхідним для учасників. Всі отримали відповіді на актуальні питання, які їх турбували, і здобули нові знання, необхідні для подальшого розвитку. Чи досягнуто очікуваних результатів та мети? Звичайно – так! Це:
- зміцнення партнерських відносин між МХП та закладами фахової передвищої освіти для популяризації дуальної освіти та залучення більшої кількості здобувачів на виробничі потужності МХП;
- ознайомити викладачів та керівників закладів фахової передвищої з можливостями дуальної освіти у співпраці з МХП та організації стажування педагогів на потужностях підприємства;
- сприяння впровадженню дуальної форми навчання в закладах освіти через практичні кейси та спільну роботу;
- розробка алгоритму взаємодії закладів освіти з роботодавцем для адаптації студентів до сучасних вимог агропромислового ринку.
Але працювати є над чим. Удосконаленню немає меж.
Щиро дякуємо компанії ПрАТ «МХП» за організацію цього заходу, HR-команді ПрАТ «МХП» – за залученість та мотивацію молоді до розвитку, а ЗСУ – за можливість жити і працювати. Особлива подяка:
- Ксенії Моториній, керівнику групи залучення та розвитку молоді ПрАТ «МХП» за небайдужість, активність і готовність змінювати світ;
- керівникам коледжів за підтримку та активну участь у діалозі;
- здобувачам-амбасадорам ПрАТ «МХП» – за натхнення, ентузіазм та готовність ділитися досвідом;
- Благодійному фонду «МХП Громаді» – за цінні поради та можливості для освітніх грантів;
- ІТ-експертам – за цікаву інформацію про перспективи та можливості штучного інтелекту та інновації в освітньому процесі.
Цей захід ще раз довів, що партнерство між бізнесом та освітою – це шлях до якісних змін та розвитку талановитої молоді, яка змінить та зміцнить майбутнє української держави.
За матеріалами інтерактивного інформаційного вісника “ОСВІТНЯ ТРАЄКТОРІЯ”, січень 2025. Ознайомитись https://nmc-vfpo.com/interaktyvnyj-informaczijnyj-visnyk-osvitnya-trayektoriya/