Ірина Мусіна, викладач ВСП «Маріупольський фаховий коледж ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет»
Анотація. Метою статті є демонстрація впливу чат-бота на основі CRM для вивчення навчальної дисципліни «Інженерна графіка» в умовах дистанційного навчання та його можливостей для підвищення продуктивності здобувачів освіти, прискорення навчальних процесів і покращення взаємодії між суб’єктами освітнього середовища.
Abstract. The purpose of the article is to demonstrate the impact of a CRM-based chatbot for studying the discipline “Engineering Graphics” in the context of distance learning at the Mariupol Vocational College of PSTU and its capabilities to increase the productivity of students, accelerate learning processes and improve interaction between the subjects of the educational environment.
У сучасних умовах цифровізації освітнього процесу використання новітніх технологій набуває особливого значення. Дистанційна форма навчання стала не лише вимушеним кроком під час пандемії, але й перспективним напрямом розвитку освіти. У рамках цієї тенденції важливо забезпечити здобувачів освіти не лише доступом до навчальних матеріалів, але й створити інтерактивне середовище для ефективної взаємодії між суб’єктами освітнього процесу. Одним із рішень для таких завдань є використання чат-ботів.
Однією з найперспективніших інновацій у сфері цифрової освіти є використання чат-ботів. Вони були розроблені як новий користувальницький інтерфейс, що дозволяє здобувачам освіти і викладачам взаємодіяти через чат, зменшуючи необхідність особистого спілкування. У зв’язку з глобальною цифровізацією, чат-боти активно використовуються в різних галузях як інструмент для підвищення ефективності процесів. Однак особливо перспективним є їх впровадження в освіту. Чат-боти мають великий потенціал для підтримки освітніх процесів і створення інтерактивного середовища для навчання.
Чат-боти використовуються у різних галузях для автоматизації рутинних процесів та покращення комунікації з користувачами. У галузі освіти вони виконують функції цифрових помічників, які можуть допомагати здобувачам освіти під час навчання, надаючи миттєві відповіді на їхні запитання та підтримуючи їх під час виконання завдань.
Вивчення навчальної дисципліни «Інженерна графіка» є складним процесом для багатьох здобувачів освіти через потребу візуалізації технічних концепцій. Чат-боти на основі CRM-систем дозволяють автоматизувати комунікацію, надавати здобувачам освіти навчальні матеріали, відповідати на запитання та допомагати у виконанні завдань у режимі реального часу.
Використання CRM-систем для керування чат-ботом дозволяє створити інноваційний підхід до навчання, оптимізуючи освітній процес та надаючи здобувачам освіти доступ до матеріалів дисципліни 24/7. CRM-системи, зокрема, дозволяють ефективно керувати даними здобувачів освіти, відстежувати їхній прогрес і надавати персоналізовані рекомендації. Завдяки інтеграції чат-бота з CRM-системою викладачі можуть зберігати записи про взаємодію із здобувачами освіти, а також автоматизувати відправлення нових матеріалів і завдань.
Розробка чат-ботів для освітніх цілей активно досліджується у багатьох країнах. Зокрема роботи показують, що використання таких інструментів може значно покращити якість дистанційної освіти та забезпечити індивідуальний підхід до навчання.
Для створення чат-бота для вивчення інженерної графіки було використано сучасну CRM-систему, яка дозволяє автоматизувати процеси комунікації та навчання. Основні етапи розробки включали:
1. Аналіз вимог. Визначення основних функцій чат-бота, які будуть корисними для здобувачів освіти з навчальної дисципліни «Інженерна графіка»: автоматичне надання навчальних матеріалів, інтерактивне тестування, практичні завдання. Визначені функції чат-бота за посиланням: http://surl.li/doobzz
2. Інтеграція з CRM. Підключення чат-бота до CRM-системи для збереження даних про здобувачів освіти, моніторингу їхнього прогресу та забезпечення автоматичного надання індивідуальних рекомендацій. Загальний вигляд CRM-системи. CRM-система підключена до чат-бота за посиланням http://surl.li/gharjv
3. Розробка сценаріїв взаємодії. Створення набору алгоритмів, які забезпечують логічну послідовність запитів і відповідей. Особливий акцент було зроблено на забезпечення доступності складних технічних тем у спрощеній формі. Процес розробки набору алгоритмів за посиланням http://surl.li/vmupzd
4. Тестування та впровадження. Проведення тестування чат-бота з обраною групою здобувачів освіти для оцінювання його ефективності та виявлення можливих недоліків. Результати тестування чат-боту за посиланням http://surl.li/wlpznz
У результаті тестування чат-бота було виявлено низку позитивних ефективних зрушень:
• Підвищення залученості здобувачів освіти, які відзначили, що доступ до чат-бота спрощує процес навчання і допомагає їм отримувати відповіді на запитання в режимі реального часу.
• Покращення навчальних результатів. Завдяки автоматизованій системі надання навчальних матеріалів і завдань, здобувачі освіти змогли краще засвоїти складні теми та виконати більшу кількість практичних завдань.
• Економія часу викладачів. Автоматизація відповідей на найчастіші запитання дозволила викладачам зосередитися на більш складних питаннях і індивідуальних консультаціях.
Зокрема використання чат-бота було особливо корисним під час підготовки до захисту графічних робіт, коли здобувачі освіти мали змогу в будь-який час отримати пояснення складних тем або повторити матеріал.
Впровадження чат-бота на основі CRM для вивчення навчальної дисципліни «Інженерна графіка» під час дистанційного навчання у ВСП «Маріупольський фаховий коледж ДВНЗ «ПДТУ» показало високий рівень ефективності. Чат-бот забезпечив інтерактивну підтримку здобувачів освіти, підвищив рівень їхньої залученості та покращив результати навчання. Автоматизація рутинних процесів дозволила зекономити час викладачів та створила умови для більш індивідуалізованого підходу до кожного здобувача освіти.
Подальші дослідження можуть бути спрямовані на впровадження подібних чат-ботів у інші навчальні дисципліни та їх інтеграцію з іншими освітніми платформами.

Список використаних джерел