Меню Закрити
700 переглядів

Конкурс вебсайтів ЗФПО: командна робота визначає успіх

Валентина Заболотна, завідувач відділу методичного супроводу моніторингу якості освіти Науково-методичного центру ВФПО

У сучасному світі інформаційних технологій вебсайт закладу освіти є важливим елементом ефективної комунікації між учасниками освітнього процесу. Це не просто платформа для розміщення інформації, але й інструмент для інтерактивної взаємодії та просування закладу освіти. Використання вебтехнологій у закладі освіти є необхідною умовою для його поступального розвитку, підвищення рейтингу та конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг. Для створення позитивного іміджу закладу вебсайт має приваблювати користувачів якісними статтями, оригінальними фотографіями та відеоматеріалами. Хороший сайт, що містить всю корисну інформацію, є найкращою візитною карткою закладу, працюючи на нього в будь-який час доби.

Державна установа «Науково-методичний центр вищої та фахової передвищої освіти» вдруге провела Конкурс на кращий вебсайт серед закладів фахової передвищої освіти «EDUCATION WEBSITE 2024» (далі – Конкурс), який відповідає духу глобалізації та інформатизації суспільства та відкритої освіти. Метою Конкурсу є стимулювання закладів фахової передвищої освіти щодо розвитку власних вебсайтів, виявлення та популяризація кращих освітніх ресурсів закладів освіти, сприяння поширенню сучасних  інформаційних технологій в освітній процес та забезпечення новими зручними інструментами взаємодії всіх його учасників – здобувачів освіти, викладацького складу, батьків, акцентування уваги на важливості повного, оперативного та зручного інформування про діяльність  закладів освіти через інтернет,  забезпечення прозорості та інформаційної відкритості закладів освіти, висвітлення кращого досвіду і поліпшення освітньої, наукової, профорієнтаційної та інноваційної діяльності за рахунок використання інформаційних технологій. У Конкурсі взяв участь 651 заклад, який має власний вебсайт.

За ознаки сучасного сайту вважали, як-от зручність управління, гідний дизайн, високу інформаційну місткість і динамічність, яка забезпечує високу ефективність сайту щодо зацікавленості клієнтів і підвищення іміджу закладу освіти. Було враховано вимоги щодо оформлення сайтів відповідно до статті 30 Закону України «Про освіту» про обов’язкову прозорість та інформаційну відкритість закладів освіти щодо розміщення інформації та документів, публікація яких є обов’язковою. На ці ознаки зважали під час вибору критеріїв оцінювання конкурсу сайтів закладів фахової передвищої освіти.

Критерії оцінювання: контент (35 балів), зручність (20 балів), динаміка (15 балів), дизайн та технічні показники (30 балів). За успішним проходженням кожного пункту учасник міг набрати максимальну кількість балів – 100. Бали вносили до зведеної узагальнювальної таблиці. 

Конкурс проведено в ІІ етапи через перегляд та оцінювання вебсайтів учасників.

І етап розпочався з 1 жовтня 2024 року, члени організаційного комітету переглядали вебсайти закладів фахової передвищої освіти та визначали сайти, що відповідають положенню і можуть претендувати на призові місця. До ІІ етапу перейшли 40 ЗФПО, які набрали від 92 до 100 балів. З результатами І етапу Конкурсу можна ознайомитися за посиланням http://surl.li/uavlqw. Сайти цих закладів динамічні, багатофункціональні, мають зручну навігацію, можливості пошуку, якісний контент (інформаційне наповнення: грамотне, лаконічне і максимально інформативне, з наявністю ілюстрованого матеріалу), корисну інформацію для здобувачів освіти, викладачів, абітурієнтів, роботодавців, випускників, цікавий і зручний дизайн, потужні електронні бібліотеки тощо.

Підбиття підсумків та визначення переможців проводила конкурсна комісія в складі:

Олег ШАРОВ – генеральний директор директорату фахової передвищої, вищої освіти МОН – голова (за згодою);

Микола ХОМЕНКО – заступник директора з навчально-методичної роботи Науково-методичного центру ВФПО – заступник голови;

Віталій НОСОК ­– державний експерт експертної групи з питань вищої освіти та освіти дорослих директорату фахової передвищої, вищої освіти МОН (за згодою);

Наталія ВІТРАНЮК – начальник управління контролю та акредитації у сфері фахової передвищої і вищої освіти (за згодою);

Ольга ПІНЧУК – заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту цифровізації освіти НАПН України (за згодою).

Переможцями Конкурсу стали:

І місце – ВСП «Технолого-економічний фаховий коледж Білоцерківського національного аграрного університету» http://tec.in.ua/­;

ІІ місце – ВСП «Конотопський індустріально-педагогічний фаховий коледж Сумського державного університету» https://kipt.sumdu.edu.ua/uk/;  

ІІ місце – Рогатинський аграрний фаховий коледж https://rafk.if.ua/;   

ІІІ місце – ВСП «Нікопольський фаховий коледж Українського державного університету науки і технологій» https://nmt.org.ua/;  

ІІІ місце – ВСП «Педагогічний фаховий коледж Львівського національного університету імені Івана Франка» https://pedcollege.lnu.edu.ua/;  

Також було прийнято рішення  відзначити у номінаціях такі заклади фахової передвищої освіти:

Краще дизайнерське рішення:

ВСП «Івано-Франківський фаховий коледж Львівського національного університету природокористування» https://fclnup.if.ua/;

Білоцерківський механіко-енергетичний фаховий коледж http://www.bmet.org.ua;

Галицький фаховий коледж імені В’ячеслава Чорновола https://gi.edu.ua/;

Фаховий коледж культури і мистецтв (м. Калуш) https://www.kkkim.com.ua/ 

Кращий контент і динамічність сайту:

ВСП «Бурштинський енергетичний фаховий коледж Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу» https://befk.if.ua/;

Білоцерківський фаховий коледж сервісу та дизайну https://bcsd.org.ua/;

ВСП «Рівненський фаховий коледж Національного університету біоресурсів і природокористування України» https://rfc.nubip.edu.ua/;

Чернівецький медичний фаховий коледж https://www.medkol.cv.ua/

Краща дистанційна платформа знань:

ВСП «Аграрно-економічний коледж Полтавського державного аграрного університету» https://agrokoledg.poltava.ua/;

ВСП «Економіко-правничий фаховий коледж Запорізького національного університету» https://epkznu.com/;

Житомирський базовий фармацевтичний фаховий коледж Житомирської обласної ради https://pharm.zt.ua/

Кращий контент для здобувача освіти:

ВСП «Івано-Франківський фаховий коледж фізичного виховання Національного університету фізичного виховання і спорту України» https://www.kfv.if.ua/;

ВСП «Немішаївський фаховий коледж Національного університету біоресурсів і природокористування України» https://nfk.in.ua/;

Київський енергетичний фаховий коледж https://kek.edu.ua/

Кращий інтуїтивний дизайн:

ВСП «Глухівський агротехнічний фаховий коледж Сумського національного аграрного університету» http://gati.snau.edu.ua/;

ВСП «Компаніївський фаховий коледж ветеринарної медицини Білоцерківського національного аграрного університету» http://kkvm8.webnode.com.ua;

 ВСП «Стрийський фаховий коледж Львівського національного університету природокористування» http://sclnau.com.ua;

ВСП «Хмельницький політехнічний фаховий коледж Національного університету «Львівська політехніка» https://hpk.edu.ua/

Переможці Конкурсу, які посіли призові місця, нагороджені дипломами І, ІІ, ІІІ ступеня і пам’ятними нагородами, інші — дипломами  за перемогу у номінаціях.

Варто відзначити вебсайти переможців – багатомовні динамічні сайти, які вразили сучасним дизайном, вдало підібраною колірною  палітрою,  оригінальним та творчим підходом до створення сайту з доступом до інформаційних ресурсів, присвячених різноманітній тематиці для широкої аудиторії, які зробили значний крок до організації дистанційної освіти, посилання на додаткові корисні лінки (пошукові системи та каталоги ресурсів, спеціалізовані сайти викладачів, електронні бібліотеки, бібліотеки України, університетські бібліотеки, онлайн-відеолекції, енциклопедії, електронні словники, наукові видання, електронні підручники,  законодавство, електронні версії газет, журналів тощо).

Приємно зазначити, що порівняно з 2020 роком збільшилася кількість закладів фахової передвищої освіти, які за критеріями оцінювання набрали понад  90  балів. Це заклади, які підходять до розробки вебсайтів творчо, постійно працюють над розвитком та підтримкою ресурсу, приділяють належну увагу наповненню сайтів якісним і корисним контентом, організовують доступ до віртуальних приймальних комісій, навчальних матеріалів, електронних бібіліотек. Їхні сайти стають універсальними освітніми порталами (з підтримкою Е-навчання).

Водночас організаційний комітет радить звернути увагу на певні недоліки, виявлені під час аналізу. Сайти окремих закладів є малофункціональними, мають недостатнє інформаційне наповнення сторінок, а розміщена інформація не має практичного значення для здобувачів освіти. На багатьох сайтах не оновлюється інформація та документи, публікація яких є обов’язковою відповідно до статті 30 Закону України «Про освіту». Також відсутній дистанційний доступ до навчальних матеріалів, електронних бібліотек, не надається послуга поширення інформації через соціальні мережі (Twitter, Facebook тощо) та інші корисні ресурси. Вебсайти не оптимізовані для перегляду на смартфонах та планшетах, що є важливою умовою роботи в сучасному конкурентному інтернет-середовищі. Майже на всіх сайтах відсутня мапа, що дає змогу швидко знайти потрібну сторінку на великому ресурсі, скорочуючи кількість переходів під час пошуку. Також немає дати оновлення інформації, що ускладнює оцінку динаміки та своєчасності публікацій. Не ведеться аналіз статистики відвідування сайтів.

Багато сайтів мають не завжди продуманий дизайн і контент, що може не приваблювати відвідувачів. Особливу увагу слід приділити відсутності інтерактивності сайтів. Багато з них потребують редизайну (перепроєктування чи оновлення), адже в інтернет-середовищі вважається, що редизайн слід проводити раз на 3-5 років, з урахуванням нових технологій, принципів юзабіліті, оптимізації графіки та удосконалення фірмового стилю.

Результати конкурсу відкривають перед закладами фахової передвищої освіти нові можливості для постійного вдосконалення вебсайтів і надають право рекомендувати керівникам закладів працювати в напрямі постійного оновлення своїх вебресурсів. Це охоплює осучаснення дизайну, підвищення динамічності та інтерактивності, вдосконалення контенту, особливо навчально-методичної складової, а також забезпечення доступу здобувачів освіти до електронних освітніх ресурсів, наповнення електронної бібліотеки, якій доцільно присвятити окрему сторінку сайту. Важливо подбати про зручність структури сайту, організувати його так, щоб навіть випадковий користувач легко знаходив необхідну інформацію, використовуючи систему вкладок. Потенційні користувачі не готові витрачати багато часу на розбір складної навігації, тому важливо надавати перевагу простим та інтуїтивно зрозумілим рішенням.

Пріоритетним напрямом використання вебсайтів є залучення нових здобувачів освіти, особливо під час вступної кампанії. Головним комунікаційним інструментом тут є сайт закладу, інформація на якому має містити всі необхідні відомості для абітурієнтів. Сайт може інтегрувати віртуальну приймальну комісію та Call-центр, а деякі заклади навіть створюють окремі сайти для приймальних комісій. Система зв’язку з користувачами має бути продумана: контакти для зв’язку з адміністрацією мають бути легкодоступними. Потрібно забезпечити всі можливі канали зв’язку: електронну пошту, телефон, онлайн-консультанта, карту проїзду, адресу. Також варто подбати про інтеграцію із соціальними мережами, використовувати сторіс, пости та посилання на власний вебресурс для залучення більшої кількості зацікавленої аудиторії. Важливим аспектом є швидкість завантаження сайту. Користувачі швидко закривають вкладку, якщо завантаження триває більше трьох секунд, тому важливо уникати цієї проблеми, щоб не знизити трафік через відмову від відвідування ресурсу. Окрему увагу слід приділити дизайну сайту, адже стиль має велике значення для формування позитивного враження про заклад освіти. Не менш важливе інформаційне наповнення сайту та його постійна підтримка. Як і будь-який продукт, сайт потребує модернізації та обслуговування, адже він «живе» доти, доки на ньому публікуються нові статті, фото- і відеозвіти про події. Оновлення інформації, її актуальність і корисність для користувачів мають бути в центрі уваги, оскільки без постійного потоку нового контенту сайт ризикує бути забутим.

Проведений конкурс показав, що ця робота є надзвичайно актуальною та важливою, особливо з урахуванням організації освітнього процесу в закладах освіти в умовах воєнного стану. Вебсайт для закладу освіти стає важливим інструментом у виконанні освітніх, маркетингових та іміджевих завдань. Саме тому, маючи сайт з продуманою навігацією, зручним дизайном та правильно представленою інформацією, заклад освіти отримує конкурентні переваги, які щодня сприяють розвитку установи.

До наступного  конкурсу на кращий вебсайт заклади фахової передвищої освіти мають знайти час та можливості розробити та представити в мережі цікаві та гідні продукти.

Вебсайт закладу фахової передвищої освіти як своєрідна візитна картка має стати:

–  сучасним інформаційним каналом;

– засобом доступу до різноманітних інформаційних ресурсів і розкриття своїх власних;

– важливою можливістю виходу на новий рівень соціального партнерства.

Ми і надалі розраховуємо на плідну співпрацю із закладами фахової передвищої освіти і бажаємо успіху в розвитку вебсайтів, які є конкурентною перевагою та одним з потужних інструментів системи маркетингових комунікацій у сфері освіти.

За матеріалами інформаційного вісника “Освітня траєкторія”, січень 2024

0

Автор публікації

Офлайн 19 години

Світлана Жуковська

0
Коментарі: 0Публікації: 56Реєстрація: 14-01-2025
0 0 голоси
Рейтинг статті
Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Найстаріші
Найновіше Найбільше голосів
Зворотній зв'язок в режимі реального часу
Переглянути всі коментарі
0
Буду рада вашим думкам, прокоментуйте.x