Тетяна Радик, заступник директора з навчально-виробничої роботи, Людмила Май, канд. філол. наук, методист КЗ «Одеський обласний базовий медичний фаховий коледж»
Анотація. У статті розглянуто інноваційний підхід до організації освітнього процесу в медичному фаховому коледжі через впровадження гостьового практикуму. Автори досліджують важливість застосування такого підходу для підвищення якості підготовки майбутніх медичних працівників. Зокрема акцентовано увагу на взаємодії з фахівцями-практиками, обміні досвідом та практичними навичками. Автори розглядають важливість цього підходу для підготовки майбутніх медичних працівників та наводять приклади його успішної реалізації. Результати дослідження свідчать про ефективність гостьового практикуму як інструменту підвищення якості освіти в медичному фаховому коледжі.
Abstract. The article describes an innovative approach to the organization of the educational process in a medical professional college through the introduction of a guest practical work. The authors explore the importance of using such approach to improve the quality of training among future medical professionals. In particular, the attention is focused on the interaction with practicing specialists, exchange of experience and practical skills. The authors consider the importance of this approach for the training of future medical professionals and provide examples of its successful realization. The results of this research indicate the effectiveness of a guest practical work as a tool to improve the quality of education in a medical professional college.
У сучасному світі, де технології швидко розвиваються, а потреби ринку праці змінюються, важливо, щоб освітні заклади, зокрема медичні фахові коледжі, постійно адаптувались до нових вимог. Один зі способів досягнення цієї мети – впровадження гостьових практикумів, які дозволяють здобувачам освіти отримати практичний досвід та відчути атмосферу професійного середовища.
Гостьовий практикум – це форма організації навчання, яка передбачає тимчасове перебування студентів у виробничому середовищі. Основними принципами гостьового практикуму є:
1. Практичний компонент: гостьовий практикум спрямований на надання здобувачам освіти можливості отримати практичні навички, які вони зможуть використовувати в майбутній професійній діяльності.
2. Взаємодія з фахівцями: студенти мають можливість спілкуватися з професіоналами у своїй галузі, спостерігати за їхньою роботою та отримувати від них поради та рекомендації.
3. Індивідуальний підхід: може бути адаптований до потреб кожного студента, забезпечуючи індивідуальний підхід до навчання і розвитку.
4. Підвищення мотивації: отриманий практичний досвід може значно підвищити мотивацію студентів до навчання та досягнення професійних успіхів.
Переваги гостьового практикуму для медичного фахового коледжу:
1. Підготовка до робочого середовища: гостьовий практикум дозволяє здобувачам освіти ознайомитися з тим, як виглядає робоче середовище в медичній галузі, що допомагає їм краще підготуватися до майбутньої професійної діяльності.
2. Розвиток практичних навичок: під час гостьового практикуму студенти отримують можливість удосконалити свої практичні навички під керівництвом досвідчених фахівців.
3. Збільшення конкурентоспроможності випускників: випускники, які мають досвід у галузі завдяки гостьовому практикуму, зазвичай привабливіші для потенційних роботодавців і мають більше шансів на успішну кар’єру.
З метою підвищення рівня практичної підготовки майбутніх медичних фахівців та посилення зв’язків з роботодавцями, налагоджено тісну співпрацю коледжу із закладами охорони здоров’я міста та області.
На базі КНП “Дитяча міська поліклініка № 6” ОМР відбувся гостьовий практикум для здобувачів освіти 111 групи освітньо-професійної програми «Лікувальна справа» спеціальності 223 Медсестринство.
Програма практикуму включала тренінг з інфекційного контролю, проведений головною медичною сестрою Аллою Кужель, а також практикум-тренінг з надання першої допомоги, який провела лікар-інтерн Ганна Єфименко. Студенти мали можливість ознайомитися з актуальними нормативними документами, дізнатися про типові помилки при дезінфекції рук та поверхонь, відпрацювати техніку серцево-легеневої реанімації, а також дізналися, як музика може допомогти в засвоєнні правильних методик миття рук та проведенні СЛР.
КНП «Дитяча клінічна міська лікарня № 3» ОМР та нове відділення екстреної невідкладної та травматологічної медичної допомоги є базою для проведення практичних занять та гостьових практикумів для здобувачів освіти нашого коледжу. Здобувачі освіти 31 групи ОПП «Сестринська справа» відвідали гостьовий практикум з освітньої компоненти «Педіатрія» з теми «Захворювання органів дихання».
Практичні навички, такі як постановка периферійного венозного катетера, введення внутрішньовенних лікарських засобів та підключення до моніторингу життєзабезпечення, є важливими навичками для майбутніх медичних сестер. Також велика увага приділяється гігієні рук, що є важливим аспектом у запобіганні інфекційним захворюванням та збереженні здоров’я як медичних працівників, так і пацієнтів. Такий гостьовий практикум допомагає студентам отримати практичний досвід, розвинути необхідні навички та підготуватися до майбутньої професійної діяльності медичної сестри у педіатричному відділенні.
Здобувачі освіти 34-А групи спеціальності 223 Медсестринство ОПП «Сестринська справа» відвідали КНП «Одеська обласна клінічна лікарня» ООР», де відбувся гостьовий практикум «Хiрургiчне вiддiлення. Асептика i антисептика в дiяльностi медичної сестри». Майстер-клас провела Наталя Григорівна Акімова, старша медично-операційна сестра операційного блоку КНП «Одеська обласна клінічна лікарня» ООР». Під час гостьового практикуму здобувачі освіти здобули важливі практичні навички, необхідні для безпечного та ефективного функціонування у хірургічному середовищі. Вони закріпили знання із заходів асептики та антисептики, удосконалили методи обробки рук, алгоритм одягання стерильного халата та рукавичок, а також виконали етапи передстерилізаційної обробки інструментів та підготовили їх до стерилізації. Ці навички є ключовими для забезпечення безпеки пацієнтів та запобігання інфекційним ускладненням. Такий практичний досвід допоможе здобувачам освіти в подальшій професійній діяльності.
Формування системи охорони здоров’я в Україні передбачає суттєві зміни в організації та структурі роботи медичних закладів, зміну звичайних стереотипів роботи медичних працівників. Ефективність діяльності системи охорони здоров’я неможлива без чіткої роботи усіх її ланок, у яких значне місце відведено молодшим фаховим бакалаврам. У роботі фельдшера нерідко виникають ситуації, за яких необхідно не тільки швидко розпізнати особливості патології, надати необхідну невідкладну допомогу, а й організувати транспортування до профільного закладу охорони здоров’я. Це покладається на спеціалістів фельдшерського пункту, швидкої медичної допомоги, приймальних відділень, лікарень, сільських амбулаторій тощо. В умовах жорсткого дефіциту часу для запобігання помилкам у діях фельдшера вимагається високий рівень професіоналізму, розуміння патофізіологічних процесів, які відбуваються в організмі хворого, засвоєння алгоритмів дій з наданням невідкладної допомоги і схем лікування термінальних станів.
Сучасне життя ставить перед випускниками нашого коледжу вимогу: «Не лише знай, але і вмій». Не дарма, мабуть, кажуть, що теорія має пройти іспит практикою. Практичне навчання є невід’ємною складовою освітнього процесу. Найважливіше завдання нашого коледжу – підготовка компетентного, гнучкого, конкурентоспроможного фахівця. Гасло дня – добре знати і досконало вміти те, що стосується безпосередньо майбутнього спеціаліста. Формування системи знань, навичок і вмінь відбувається поступово крок за кроком, від простого до складного. Зростаюча конкуренція на ринку праці спонукає нас організовувати освітній процес таким чином, щоб наш випускник відразу ж після здобуття диплома міг професійно виконувати свої функціональні обов’язки, тобто був конкурентоспроможним на ринку праці.
1 березня 2024 року відбувся гостьовий практикум «Невідкладні стани в хірургії, мета та завдання невідкладної медичної допомоги. Організація роботи ФАП та служби швидкої медичної допомоги з надання допомоги хворим з невідкладними станами в хірургії» на базі Медичної компанії Into-sana для здобувачів освіти спеціальності 223 Медсестринство ОПП Лікувальна справа. Студенти застосовували набуті знання щодо:
- організації служби швидкої медичної допомоги, її мети і завдання.
- організації роботи ФАП (обладнання, документація);
- організації роботи фельдшерських бригад СШД;
- чинних наказів МОЗ України з надання медичної допомоги за невідкладних станів на догоспітальному етапі.
Демонстрували здатність:
- виконувати роботу фельдшера в умовах фельдшерсько-акушерського пункту, в штаті лікарської та фельдшерської виїзної бригади швидкої допомоги з надання невідкладної медичної допомоги хірургічним хворим;
- дотримуватися правил техніки безпеки на ФАП та в складі бригади швидкої медичної допомоги.
Отже, гостьовий практикум є ефективним інструментом для організації освітнього процесу в медичному фаховому коледжі. Він дозволяє студентам отримати практичний досвід, розвинути необхідні навички та підготуватися до майбутньої професійної діяльності. З урахуванням швидких змін у медичній галузі важливо постійно вдосконалювати методи навчання, і гостьовий практикум – один з таких інноваційних підходів.
Список використаних джерел:
1. Інноваційні підходи до організації видів практик здобувачів вищої освіти у Білоцерківському інституті неперервної професійної освіти : аналітичний огляд