Меню Закрити
1 533 переглядів

Формування у здобувачів освіти SOFT SKILLS та HARD SKILLS під час викладання військово-медичної підготовки

Тетяна Гут, викладач Кіровоградського медичного фахового

Анотація. Сьогодні на ринку праці цінується не стільки те, що спеціаліст знає, а те, що і як він уміє! Роботодавець обирає фахівця, який не просто загальноерудований, а який досконало, кваліфіковано володіє професійними вміннями і навичками. Тому головна мета закладів освіти – забезпечувати підготовку висококваліфікованих, конкурентоспроможних, з високим рівнем професійної компетентності фахівців, затребуваних на сучасному ринку праці.

Abstract. Nowadays the labor market values not so much a specialist knows, but what and how he can do it!  The employer will choose a specialist, not one who is generally educated, but who perfectly, qualifiedly possesses professional skills and abilities. Therefore, the main goal of educational institutions is to provide training of highly qualified, competitive specialists with a high level of professional competence who would be in demand in the modern labor market.

Пишаємося своїми здобутками і з оптимізмом дивимось у майбутнє!

Близько 100 років наш  заклад освіти готує фахівців для лікувально-профілактичної мережі не тільки нашої області, а й усієї України.   У коледжі  працює потужний викладацький склад (і так було в усі часи!), який виховує відданих своїй справі, висококваліфікованих, конкурентоспроможних фахівців. В освітньому  закладі весь час дбають про якість навчання, міцні теоретичні знання, професійні навички й уміння; виховують у майбутніх медичних працівників почуття відповідальності, гуманне ставлення до пацієнтів і їх рідних.  З метою виховання любові до обраної професії проводяться  зустрічі з провідними фахівцями медичної галузі, бесіди, круглі столи, диспути, але головне значення має особистий приклад викладача.  

Цікаво, що термінологію soft skills і hard skills вперше застосували  в армії. Військові командири армії США в середині 60-х років    ХХ століття для підвищення рівня бойової готовності майбутніх військовослужбовців запровадили  теоретичну, психологічну, емоційну і практичну  підготовку – все це задля формування суто специфічних умінь, ведення ефективних, результативних бойових дій. Досвід виявився гідним уваги і поступово розповсюдився на інші галузі.

КМФК ім. Є.Й. Мухіна готує фахівців медичної галузі, а в сучасних умовах повномасштабної війни професійна обізнаність і практична підготовка військового медика вкрай необхідна. Головною метою, над якою працює педагогічний колектив коледжу, є підготовка компетентного, всебічно розвиненого, сформованого фахівця. Уже декілька років поспіль провідною виховною метою Кіровоградського медичного фахового коледжу ім. Є.Й. Мухіна  є виховання високоморальної особистості, фахівця сучасної медицини на засадах студентоцентризму. Наші студенти беруть активну участь у створенні освітнього середовища. Вони – активні  учасники  міжнародних заходів. Це сприяє вихованню поваги та любові до українського народу і дає можливість гідно представляти Україну  на міжнародній арені, відчувати себе членами європейської спільноти. Так, у жовтні 2023 р. на міжнародній студентській науково-практичній онлайн-конференції «Професійна компетентність бойового медика у забезпеченні тактичної медицини та у подальшій реабілітації комбатантів», студенти взяли участь в обговоренні питань тактичної медицини, обґрунтували  роль та значення молодшого медичного спеціаліста (бойового медика) у постановці діагнозу, лікуванні та реабілітації пацієнтів (поранених, потерпілих); довели необхідність не лише чітко знати, а й досконало володіти прийомами, навичками, уміннями домедичної допомоги і передавати їх військовослужбовцям, цивільному населенню.

За ініціативи студентства та за сприяння Міжнародного надзвичайного фонду допомоги дітям при Організації Об’єднаних Націй ЮНІСЕФ відкрито тренінговий центр із домедичної допомоги «МedHub». Це перший тренінговий центр в області, де навчають оцінювати стан пацієнта, визначати наявність кровотечі, зупиняти вузлову і критичну кровотечу, забезпечувати прохідність дихальних шляхів, звільняти  їх від сторонніх тіл, проводити серцево-легеневу реанімацію. Тренінгові заняття проводять для всіх охочих. У такий спосіб тут формують, закріплюють, застосовують і передають іншим загальні soft   і конкретні hard skills, професійні знання, навички, уміння. Активно співпрацюють  у цьому напрямку  викладачі клінічних дисциплін Бондарь С.О., Буроминська Г.С. На нашу думку, найефективніше, міцно, надовго будуть зберігатися soft і hard skills у здобувачів освіти, якщо підходити до їх формування інтегровано, комплексно. Теоретичні знання і практичні навички, які отримали студенти на попередніх дисциплінах, необхідно повторювати, закріплювати на подальших клінічних дисциплінах,  пов’язувати їх із застосуванням у майбутній практичній діяльності. Такі дисципліни, як анатомія, фізіологія, основи медсестринства, догляд за пацієнтами та медична маніпуляційна техніка, гігієна, мікробіологія дають підгрунтя для оволодіння наступними дисциплінами: акушерство та гінекологія, педіатрія, терапія, хірургія, анестезіологія та реаніматологія, військово-медична підготовка, медицина надзвичайних ситуацій та ін. Отже, цілком зрозуміло, що педагогічному колективу, усім викладачам необхідно тісно спів- працювати над ідентифікацією, упорядкуванням, приведенням до єдиного алгоритму  напрацювання, забезпечення практичних професійних hard-навичок. Є постійна необхідність у використанні, інтегруванні отриманих знань, набутих умінь і навичок під час вивчення  суміжних дисциплін. З метою оптимізації та створення єдиних принципів, вимог, методик у формуванні професійних компетентностей  майбутніх медичних працівників у коледжі проведено низку спільних засідань циклових комісій.

У КМФК ім. Є. Й. Мухіна значну увагу приділяють залученню студентів до позааудиторної, гурткової, науково-пошукової роботи. Слід відзначити роботу гуртка медсестринського відділення «Special medical group». Студенти разом із викладачами різних циклових комісій опрацювали теми з питань хоспісної та паліативної допомоги, провели низку конференцій обласного та міжрегіонального рівнів, організовували зустрічі з медичними працівниками й пацієнтами онкологічного диспансеру, будинків для літніх людей, з рідними тяжкохворих; проводили навчання  для родичів щодо правил догляду за невиліковними хворими.  Таким чином формували якості сестри медичної не тільки професійні, а й моральні, соціальні, гуманні; загальні, універсальні навички – soft skills і навички тверді, вузькоспеціалізовані – hard skills.                    

А коли над Батьківщиною нависла загроза, постало питання захисту своїх земель, народу і конкретно наших солдат, бійців, воїнів, захисників, гуртківці почали глибше опрацьовувати теми тактичної медицини, домедичної допомоги потерпілим. У коледж запрошували військових фахівців для проведення спеціальних тренінгів, опановували hard skills з надання допомоги у зонах бойових дій та у осередках надзвичайних ситуацій. У грудні 2023 р. наша команда «Special medical group» гідно представила заклад освіти у першому міському турнірі з тактичної медицини «Пам’яті бойових медиків». Студенти чітко, злагоджено, в умовах, максимально наближених до бойових, продемонстрували знання, уміння, навички з тактичної медицини згідно з Протоколами  ТССС, відповідно до Алгоритму  MARC.  Команда посіла  почесне III місце, нагороджена Дипломом і спеціальним призом.

Однією зі сторінок досвіду роботи викладачів коледжу є створення навчальної відеотеки. Вона має позитивний ефект, коли доводиться проводити заняття у форматі оn-line, якщо відсутній прямий контакт зі здобувачами освіти і немає можливості продемонструвати та відпрацювати навичку мануально; коли необхідно на відстані, за обмежений час забезпечити студентам умови для якісного засвоєння знань, практичних навичок і умінь, сформувати такі компетентності (soft skills), як працювати в обмеженому часі (тайм-менеджмент), в команді, в умовах надзвичайної ситуації (здатність розвиватись у час криз та проблем). Викладачі та студенти обмінюються своїми відео, обговорюють їх, водночас це сприяє забезпеченню єдиного підходу до формування soft  і hard skills.

У цьому аспекті є ефективна спільна діяльність викладачів реаніматології  та військово-медичної підготовки. Підготовлено відеоматеріали на тему «Візуалізація практичних навичок». Основні принципи й сутність алгоритму практичної навички такі ж, як і на базових клінічних дисциплінах, але є певні особливості. Виконуються вони в умовах поля бою, надзвичайної ситуації.

Інтегруючи освітні дисципліни, формуючи професійні навички, спрямовані на забезпечення збереження життя потерпілих в умовах воєнного часу, надзвичайних ситуацій, викладачі Буроминська Г.С. і Гут Т.М. підготували і провели (за матеріалами Наказу МОЗ  № 441 від 09.03.2022 р.) практичний тренінг «Надання домедичної допомоги постраждалим в умовах бойових дій/воєнного стану», у якому показали порядок дій, роль і місце медичного фахівця, що сприяло формуванню професійних компетенцій, soft і hard-навичок.  Методично оформлені матеріали тренінгу були представлені на Всеукраїнському конкурсі «Педагогічний ОСКАР».  Робота отримала найвищий бал і багато позитивних відгуків. Студенти, користуючись цими матеріалами, мають змогу структурувати набуті знання і трансформувати їх у практичну діяльність.

Заслуговує на увагу практичний тренінг «Евентрація кишківника, домедична та долікарська допомога», організований і проведений викладачами циклової комісії хірургічних дисциплін. Викладач хірургії  Богашов В.А. розповів присутнім, що така патологія часто трапляється на полі бою при пораненнях у черевну порожнину. Цей матеріал – у програмі військово-медичної підготовки. Та з метою формування hard skills здобувачі освіти на практичних заняттях з хірургії  опановують порядок, принципи, обсяг надання (формується навичка) домедичної  і долікарської допомоги при евентрації кишківника. На випускному курсі ця навичка закріплюється, відпрацьовується, удосконалюється  під час вивчення дисципліни «Військово-медична підготовка». Звертається увага студентів на умови праці медиків у бойових умовах, де необхідно діяти швидко, в умовах обмеженого часу, працювати в команді. Таким чином, шляхом комплексного підходу формуються стійкі soft  і hard skills майбутніх медичних працівників.

Гідне місце у скарбничці  досвіду щодо формування професійних навичок випускників Кіровоградського медичного фахового коледжу ім. Є. Й. Мухіна посідають інтегровані практичні заняття з військово-медичної підготовки та основ сестринського процесу. Викладачі  циклової комісії загального догляду та хірургічних дисциплін  тісно співпрацюють щодо оптимізації, удосконалення, погодження  і дотримання єдиних вимог  алгоритмів   формування базових  навичок  догляду за пацієнтами і фахових навичок з домедичної допомоги потерпілим і постраждалим. Студентам спочатку пропонується переглянути алгоритми практичних навичок, які було засвоєно  на забезпечувальних дисциплінах, та використати їх на заняттях з військово-медичної підготовки. Наприклад,  виконуючи заходи  з тактичної медицини за алгоритмом  MARCH, у секторах прямого вогню, тактичного укриття, евакуації  студенти відпрацьовують навички використання шприц-тюбика (базовий алгоритм використання шприца медичного), укладання потерпілого на м’які ноші, профілактика гіпотермії (на основі алгоритму зміни постільної білизни), забезпечення прохідності дихальних шляхів та ін. Студенти знаходять спільні і відмінні особливості виконання вивчених навичок і застосування їх у польових умовах. Таким чином відбувається повторення, закріплення навчального матеріалу, здійснюється формування професійних компетентностей, формування  soft skills та  hard skills.

Звичайно, провідне місце (заключний етап) у закріпленні та збереженні професійних знань, навичок та умінь мають виробничі і переддипломні практики студентів. У лікувальних установах, під наглядом і контролем викладачів, загальних та безпосередніх керівників практики випускники відшліфовують набуті вміння в реальних умовах стаціонару біля ліжка хворого, остаточно формуючи і закріплюючи фахові компетентності, професійні вміння і навички.

Soft skills та hard skills – це динамічна комбінація знань, умінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадських якостей, морально-етичних цінностей, які визначають здатність особи успішно здійснювати професійну та подальшу навчальну діяльність.

Впевнені, що засвоєнню навичок 21-го століття сприяють: професійна спрямованість, використання міждисциплінарних зв’язків (інтегральна компетенція), удосконалення форм і методів навчання, його ідентифікація, модернізація та оптимізація, впровадження в освітній процес інноваційних технологій.  

Колектив Кіровоградського медичного фахового коледжу ім. Є. Й. Мухіна наполегливо й активно працює над підготовкою висококваліфікованих, конкурентоспроможних, з високим рівнем професійної компетентності, затребуваних на ринку праці фахівців.

Список використаних джерел

1. С.О. Бондарь, Т.М. Гут, Р.П. Гут.  Гігієна та епідеміологія в системі військово-медичної  підготовки та медицини надзвичайних ситуацій : підручник. – Київ : ВСВ «Медицина», 2018. – 344 с.

2. Ротчук С., Березан С. Тактична медицина для підрозділів спеціального призначення : посібник. – Київ : ПП «МВЦ«Медінформ», 2016. – 146 с.

3. Бадюк М.І., Ковида Д.В. та ін. Екстрена медична допомога військовослужбовцям на догоспітальному етапі в умовах збройних конфліктів : навчальний посібник. – Київ : СПД Чалчинська Н.В., 2018.  – 204 с.

4. Настанови з воєнно-польової хірургії ; за редакцією к. м. н., доцента  Гуменюка К.В. ; д. м. н., професора Короля С.О. ; к. м. н. Гибало Р.В. – Київ : «Видавництво Людмила», 2024. – 572 с.

0

Автор публікації

Офлайн 2 тижні

Світлана Жуковська

0
Коментарі: 0Публікації: 56Реєстрація: 14-01-2025
0 0 голоси
Рейтинг статті
Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Найстаріші
Найновіше Найбільше голосів
Зворотній зв'язок в режимі реального часу
Переглянути всі коментарі
0
Буду рада вашим думкам, прокоментуйте.x